Print Friendly and PDF Min paleo verden: Fødselsdagstærte med hindbær og kokos

søndag den 3. februar 2013

Fødselsdagstærte med hindbær og kokos


Idag fik jeg fødselsdagsgæster, og ville selvfølgelig servere en kage for dem. Jeg havde mest lyst til noget friskt, og ikke for tungt.
Det blev til denne kreation, som faldt i god jord.


Jeg valgte ikke at servere tærten med den gængse flødeskumsklat, og istedet piske en skum af kokosfløde. Hvis du vil gøre det samme, er det allerførste du skal gøre, at smide en dåse kokosmælk i køleskabet, og lade den stå der i 5-6 timer, gerne længere.



Tærtebunden er den samme som jeg brugte til min pumpkin pie, men gentager, for en god ordens skyld, opskrift og fremgangsmåde her også.

Til bunden skal du bruge:
- 75 g. mandler (kørt til mel i fx. kaffekværn)
- 75 g. kokosmel 
(kørt til mel i fx. kaffekværn)
- 1 æg
- 2 tsk. dadelpuré (dadler blendet med kogende vand til en tyk puré)
- 15 g. fedtstof (kokosolie, neutral olie, ghee, smør)
- ½ tsk. vanille (pulver eller fra stang)
- 1 knivspids salt

- Alle ingredienser røres godt sammen.
- Pres dejen ud i en form (20 cm i diameter). Det er nemmest at gøre med let-fugtede hænder. Sørg for at få en god kant på.
- Bag tærtebunden 25-30 minutter ved 160 grader. Den skal være gyldenbrun.
- Afkøl bunden.
  


Fyldet laves i 2 etaper. Du skal ialt bruge:
- 300 g. hindbær (frosne er helt fine)
- Palmesukker (kan også fås hos kinesiske købmænd langt billigere)
- Vanille (pulver eller fra stang)
- 2 dl. kokosmælk (ikke den på køl)
- 3/4 - 1 tsk. agar agar (vegetabilsk gelatine) Afmål helt nøjagtigt. Hellere lidt for lidt, end lidt for meget, da det er kraftigt stivende.
- Evt
 - lidt fintrevet citronskal
          - lidt kokosmælk til pynt     

- Giv (de frosne) hindbær et opkog.
- Stik en stavblender i, og blend et par gange.
- Hvis du, som jeg, gerne vil fjerne alle de mange frø/kerner, hælder du hindbærsovsen igennem en sigte, og presser så meget igennem sigten som muligt.
- Hæld sovsen tilbage i gryden, og smag til med ønskede mængder palmesukker (citronskal) og vanille.
- Afkøl sovsen.

- I en ny gryde gives kokosmælk, vanille og agar agar et hurtigt opkog.
- Rør det i den afkølede hindbærsovs.

(Grunden til, at jeg deler fyldet op i 2 arbejdsgange er for at undgå at hælde varmt fyld i tærtebunden, som muligvis bliver blød af det.
Hvis man blander hele fyldet sammen, og derefter stiller det til afkøling, vil det stivne i skålen, og ikke kunne hældes i bunden.
Plus at når fyldet ikke er så varmt når det fyldes i tærtebunden, skal tærten ikke stå så længe på køl, før den er klar til at spise ;))
 


- Hæld fyldet i tærtebunden. Jo højere kanter du har fået lavet, jo mere fyld kan du fylde i :)
- Hvis du vil være lidt fancy, kan du hælde lidt kokosmælk på toppen af fyldet i et sirligt mønster. Brug evt. en tandstik til at trække dekorative striber.
Min blev ikke så fornem at se på som ønsket. Jackson Pollock har ikke levet forgæves :)
- Tærten stilles på køl et par timer, til fyldet er stivnet, inden servering.
 


Hvis du vil servere kokosskum til, er det nu du skal hive den dåse kokosmælk du har på køl ud.

- Åbn dåsen i bunden, og hæld alt flydende fra.
- Åbn nu dåsen i den rigtige ende, hvor alt kokosfløden nu er stivnet.
- Skrab kokosfløden ud, og pisk det som du ville gøre med almindeligt flødeskum.
- Tilsæt evt. lidt vanillepulver mens du pisker.

- Opbevar på køl.


Så er der ikke andet tilbage at gøre end at spise :)

Tærtebunden her kan jo fyldes med alt muligt andet du kunne få lyst til, eller bare en anden slags bærsovs.
Jeg vil helt sikkert prøve at lave den med fyld fra min opskrift på citronfromage-hapsere med lakridslåg. Er overbevist om, at det er en sikker vinder. Men det bliver en anden dag :)


19 kommentarer:

  1. Hej Lykke.
    Stort TILLYKKE med fødselsdagen :)
    Hold da helt k... hvor ser den hindbærtærte bare vild lækker ud, UHM..
    Og så kokos"fløde" kanon go ide :)
    Den tærte skal jeg bare prøve.. både at bage og at smage :)
    Vidunderlige billeder, jeg kan virkelig tænke.. hvor guf guf den fødselsdagstærte smager :)
    MUMS MUMS MUMS
    Knus Birgit

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Birgit. Havde mor og Ejgil på besøg, så måtte jo finde på noget at servere. Heldigvis lykkedes eksperimentet til fulde :)
      Ja, det er lidt smart med kokosflødeskum, som et alternativ til 'den rigtige' flødeskum.
      Den er nem at bage/lave, så synes da bestemt du skal kaste dig ud i det:)
      /Knus Lykke.

      Slet
  2. Den ser virkelig god ud! Det skal jeg helt sikkert prøve på et tidspunkt! :D

    http://lykkeglimt.wordpress.com/

    SvarSlet
    Svar
    1. Den var også rigtig god, så synes da bestemt du skal prøve den :)
      /Lykke

      Slet
  3. Hej Lykke.
    TILLYKKE med fødselsdagen :O)
    Den lækreste tærte, jeg længe har set! Og kombinationen med hindbær og kokos - UHM. Lyder spændende med kokosflødeskum. Super FLOTTE billeder, mange tak for opskriften.
    KH Inger

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inger,
      Mange tak for fødselsdagshilsen :)
      Ja, kokos og bær er rigtig lækkert sammen, og meget smart med kokosflødeskum som et lækkert og anderledes alternativ til almindelig flødeskum.
      Synes da du skal prøve den:)
      /Lykke

      Slet
  4. Hej Lykke.
    Jeg var jo så heldig, at være inviteret til din fødselsdagskage og er hermed den rette til at bekræfte, at kagen ikke kun var FLOT, men at den også smagte FANTASTISK. "Flødeskum" lavet af kokosmælk er genialt,- og "det smager", - rigtig lækkert. Vi spiste godt af kagen og var mæt på den "lette" måde, i modsætning til, når man har spist almindeig lagkage, - så blir man så tung (lidt ulækker) mæt.
    Jeg vil da også meget gerne inviteres til citron-fromage-hapsere med lakridslåg. Det lyder lovende!!!!!!
    Knus
    "og det var Mor".

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Moar,
      Ja, den blev da ret vellykket.
      Ja, når dejen ikke indeholder korn, og fyldet ikke er fyldt med smør og fløde får man ikke den der oppustede følelse bagefter. Det er klart et plus :)
      Jamen så må der hellere stå citronfromage/lakrids kombi på menuen næste gang du kommer:)
      /Lykke

      Slet
  5. Mmm, tak for opskriften, den ser rigtig god ud, og jeg er faktisk fristet til at prøve at lave den til en fødselsdag der snart skal holdes, men tror du man kan lave den dagen før uden at bunden bliver blød og kedelig?

    SvarSlet
    Svar
    1. Altså, jeg spiste rester af kagen dagen efter, og synes den var ganske fin. Men det kan nok ikke undgåes, at alt bagværk er bedst samme dag som det er fremstillet.
      /Lykke

      Slet
  6. Hey Lykke.

    Tærten ser virkeligt lækker ud, og siden jeg snart selv skal have gæster overvejer jeg stærkt at bage denne..
    Men jeg ville bare lige høre, hvor meget palmesukker du har brugt til fyldet ?
    Og hvor har du kunnet købe Agar agar ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Den skabte ihvertfald lykke hos mine gæster:)
      Jeg har ingen mål på palmesukkeret. Som jeg skriver, så må man smage til med palmesukker og vanille, til man opnår den ønskede smag.
      Nogen vil have det lettere syrligt, og andre vil have det temmelig sødt. Så tilsæt lidt ad gangen, smag på det, og tilsæt evt. lidt mere til du synes smagen er god:)
      Agar agar pulver kan fås i helsekostbutikker. Fx. i Helsamkæden:
      http://www.helsam.dk/templates/product.asp?ProductGuid=18979&GroupGuid=0
      /Lykke

      Slet
    2. Super duper !
      Tusind tak for dit svar.. Jeg er nok også en af dem, som foretrækker den mindre sød, så det giver god mening :)

      Slet
  7. Kan man søde med andet end palmesukker?
    eller evt helt udelade sødning?

    vil gerne lave dne til min fødselsdag om et par uger tror jeg :)

    Stefanie

    www.stefaniesunivers.blogspot.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Stefanie,
      Man kan erstatte palmesukker med fx. honning. Palmesukker har bare et lavere glykæmisk indeks (giver lavere blodsukkerstigning) end honning, og derfor bruger jeg selv palmesukker. Man kunne også blende et par dadler med lidt kogende vand, og søde med det.
      Om man vil søde eller ej, er lidt en smagssag. Smag på bærsovsen først, og se om du synes sødning er nødvendigt.

      Den var ihvertfald en succes til min fødselsdag, så er sikker på at dine gæster også kan lide den:)
      ~Lykke

      Slet
  8. Hej Lykke

    Hvor mange personer svarer opskriften ca til?

    Mvh
    Ann Sofie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ann Sofie,
      Det kommer an på, hvor sultne de er;)
      Som der står i opskriften, så passer dejen ca. i en 20 cm (diameter) tærteform. Jeg vil skyde på, at der er til 6 personer.
      ~Lykke

      Slet
  9. Hej, fed opskrift! Hvor meget palmesukker puttede du i? Jeg synes, det var svært at smage mig til, hvor meget palmesukker, der skulle i, så kom til at putte alt for meget i, men vil gerne lige prøve at lave den igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej, og tak :)
      Uha, opskriften er fra tilbage i februar, så det husker jeg simpelthen ikke. Men jeg bruger sjældent ret meget, da jeg godt kan lide at det ikke er alt for sødt.
      Kan du ikke smage dig frem? Det forstår jeg ikke helt:)
      Men hvis du ved, hvor meget du puttede i sidst, så kunne du jo starte med halvdelen af det, eller mindre endnu?

      Slet