Print Friendly and PDF Min paleo verden: Plantain pandekager

torsdag den 19. december 2013

Plantain pandekager

(Scroll down for recipe in English)

Efter jeg fandt ud af, at plantain er genialt til brød, har jeg konstant haft plantains i køleskabet. Både til at lave brødet af, men også til min nyeste opfindelse, nemlig disse pandekager.
Ligesom brødet, er disse helt uden nogen former for nøddemel. Det er altså lidt smart:)

Når vi tænker på pandekager tænker vi automatisk på en sød/dessert variant, men sådan behøver det bestemt ikke være. Man kan jo ligeså nemt bruge dem som madpandekager, så her får I eksempler på begge dele.


Basisdej - Du skal bruge: (ca. 4 pandekager, alt efter plantain- og pandestørrelse)
- ½ grøn plantain
- 2 æg
- 1 spsk. sesammel eller kokosfibermel (kan udelades, men giver en lidt mindre skrøbelig dej)
- 1 spsk. olie
- 1 nip salt
- Vand (til at justere konsistensen)

Vil du lave en sød variant tilsætter du følgende til basisdejen:
- 1 godt drys vanille
- 1 godt drys kardemomme

Vil du lave madpandekager kan du til basisdejen tilsætte:
- Hvidløgspulver, gærflager, rosmarin, paprika, chili etc. etc.


- Skræl din plantain. Det kan ikke gøres som med en alm. banan. Det nemmeste er, at skære skrællen af med en kniv.
- Den ½ plantain blendes med de øvrige ingredienser (pånær vand) til du har en helt jævn, og klumpefri dej. (jeg bruger bare en stavblender) En plantain er meget hårdere end en banan, så der skal lidt blendning til.

- Dejen vil typisk være lidt tyk, så det justerer du ved at blende en lille smule vand i dejen, til du har en god pandekagedejs-konsistens.

- Og så steger du bare dine pandekager i lidt fedtstof, nøjagtigt ligesom du ville stege alle andre pandekager.
 


Så er der kun tilbage at tilsætte dit ønskede fyld, og holde pandekagefest :)

Er du mere til de små tykke pandekager, så har jeg selvfølgelig også en opskrift på sådan nogle lige HER.


**************************

Dette bliver min sidste opskrift inden jul, så jeg vil benytte lejligheden til at ønske alle jer, der læser med, en rigtig glædelig jul:)

Jeg vender tilbage efter jul med en lækker opskrift, som vil være oplagt som desserten til den næste fest, nemlig nytårsaften. Glæd dig:)

*************************

In Denmark we call the big, thin crepes pancakes. Whereas I believe most people associate pancakes with the little, thick ones, and call the Danish pancakes crepes. Confused? :)

These plantain pancakes, crepes, or whatever you choose to call them are super easy to make, and can easily be made either sweet or savory. The savory variety are excellent to use for taco night :)



Basic batter - What you need: (makes about 4 pancakes using a medium sized frying pan)
- ½ medium/large green plantain
- 2 eggs
- 1 tbsp. coconut flour
- 1 tbsp. oil
- pinch of salt
- water (to adjust consistency)

If you want sweet pancakes add:
- good pinch of pure vanilla powder
- pinch of cardamom or cinnamon

If you want savory pancakes, leave as is, or add:
- garlic powder, paprika chili, nutritional yeast etc.


- Blend everything together.
- This batter will typically be a little thick, so add water to adjust to a good pancake/crepe consistency.

- Cook your pancakes till lighty golden.


10 kommentarer:

  1. Rigtig go-glædelig jul, og endnu engang mange tak for alle dine opskrifter! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, dejligt mine opskrifter kan bruges:) Tak, også en rigtig glædelig jul til dig herfra:)

      Slet
  2. Hej lykke, har du en nærringsfortegnelse på dem? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det kan jeg desværre ikke hjælpe med.

      Slet
  3. Hej Lykke.
    Jeg vil også ønske dig en rigtig god jul og TAK for alle dine gode, inspirerende og spændende opskrifter, flotte billeder og dine mange gode råd og små fif. Det er en fornøjelse at følge dig her på din blog -:)) Jeg har da fået testet en del af dine opskrifter i årets løb, alle med stor succes.
    Nu glæder jeg mig til at se dit indlæg på nytårsdesserten!
    Knus Inger

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inger,
      Tak, også en dejlig jul til dig herfra:)
      Og tusind tak for alle de flotte ord. Det er bare så skønt at høre, at du afprøver opskrifterne, og kan lide dem:)
      Ja, glæd dig til nytårsdesserten. Den er rigtig lækker:)
      Knus herfra:)

      Slet
  4. Hej Lykke.
    Hold da k... de pandekager ser jo bare overlækre ud :)
    Genialt, både som forret og dessert - og ja endda også som hovedret :O))
    Måske vi skulle fejre dagen imorgen med pandekage fest, nu vi går lysere tider i møde :)
    Knus og kærlige hilsner fra "alle os", Birgit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgit,
      De er gode til det hele:)
      At lyset vender tilbage er altid værd at fejre, og synes da bestemt en pandekagefest i den anledning er på sin plads :)
      Knus fra mig til jer :)

      Slet
  5. Det er en fornøjelse at følge dig her på din blog. Jeg har da fået testet en del af dine opskrifter i årets løb, alle med stor succes.

    SvarSlet