Print Friendly and PDF Min paleo verden: Kyllingeburger

lørdag den 20. juni 2015

Kyllingeburger

Efter den bragende succes med kyllingepizzaen, blev jeg inspireret til at bruge samme princip til at lave den ultimative kyllingeburger.
Den er nu en realitet :)


Der er ikke så meget decideret opskrift over den her, for det er faktisk såre simpelt :)

Istedet for brød, har jeg simpelthen bare brugt kylling. Præcis som jeg gjorde til kyllingepizzaen.


Sådan gør du:
- Smid noget kyllingebryst, eller inderfilet op i en foodprocessor sammen med lidt salt og peber, og evt. andre krydderier du har lyst til. (jeg foretrækker at hakke min egen kylligefars, men du kan nok sagtens bruge en mager, købt fars)
- Kør det hele sammen til du har en jævn kyllingefars.

- Tryk nu din ønskede mængde fars ud i en, max ½ cm. tyk, cirkel på et stykke bagepapir. (Jeg synes ca. 125 g. er passende pr. stk. men det bestemmer du jo selv. Husk du jo skal bruge 2 til en burger. De skal ikke skæres over som en bolle)

- Drys evt. med krydderier. Jeg bruger gerne lidt af min Fajita-blanding. Drys evt. halvdelen med sesamfrø.

- Bag ved 200 grader (jeg bruger varmluft) i ca. 20-25 minutter.


Nu er du klar til at lave din burger :)

Hvad du putter i må du jo helt selv om, men jeg kan da sagtens komme med lidt forslag :) Salat, agurk og tomat er næsten en selvfølge. Hjemmelavet ketchup skal der også til. Eller måske pesto, mayo etc.
Jeg VIL have bacon i min burger, og du kan lave den selv, eller købe en god en, fx. den fra Hanegal.
Skal den laves til en cheeseburger, kan du læse lidt om de oste der godt kan gå an HER.
Og ellers er det jo kun fantasien der sætter grænser. Lav din egen agurkesalat, put guacamole i, giv den en skive frisk ananas, lav en coleslaw osv. osv.


Jeg bliver tit spurgt, hvordan jeg laver mine 'fritter', som også næsten hører sig til en burger.
Jeg bruger pastinak, som jeg skærer ud, vender i olie og drysser ofte med fajita-krydderi.
Mit trick er så, at bage fritterne på en bageplade med huller/perforeret bageplade (uden bagepapir) ved 200 graders varmluft i ca. 40 minutter. Jeg vender dem 1-2 gange undervejs.
Har du ikke lige sådan en smart bageplade, så går det nok også uden :)

En omgang plantain chips ville også være lækkert til :)


Det er hvad jeg kalder et happy meal. Velbekomme :)

Faceboook
Instagram

Ingen kommentarer:

Send en kommentar